
Yksinäisten postitoimisto: kirjoituskilpailu tamperelaisille kuudesluokkalaisille
Kirjalitta ja Lasten Tampere ry järjestävät tamperelaisille 6. luokan oppilaille suunnatun kirjoituskilpailun. Kilpailutehtävänä on postikortille mahtuvan rohkaisevan viestin kirjoittaminen.
Kilpailuaikaa on 23.9. asti. Kilpailutyöt toimitetaan sähköpostitse osoitteeseen kilpailut@lastenkirjainstituutti.fi tai postitse Lastenkirjainstituuttiin (Puutarhakatu 11 A, 2. krs, 33210 Tampere). Merkitse tekstisi yhteyteen koko nimesi, ikäsi, koulusi ja luokkasi sekä opettajasi nimi. Opettaja voi myös lähettää oman luokkansa tekstit.
Kilpailutekstien voittajat valitsee raati, johon kuuluu Lasten Tampereen, Sanataideyhdistys Yöstäjän ja Lastenkirjainstituutin edustajia. Parhaat tekstit palkitaan raha- ja kulttuuripalkinnoilla.
Kilpailun voittajat julkistetaan Kirjalitta-festivaalilla marraskuun alussa ja palkintotilaisuus pidetään lauantaina 12.11. Monitoimitalo 13:ssa. Viisi voittajatekstiä asetetaan näytteille Tampereen keskusta-alueen valomainostauluihin viikoilla 45–46. Lisäksi voittajatekstejä on esillä Monitoimitalo 13:n tiloissa Kirjalitta-festivaalilla.
Kilpailuohje
Yksinäisten postitoimisto etsii rohkaisevia viestejä! Kuka sinun mielestäsi kaipaa rohkaisua? Liian tulinen lohikäärme, ystävänsä hukannut naapurin mummo, jästien keskellä elävä teininoita vai metsän ainoa siperiantiikeri?
Kirjoita postikortti yksinäiselle henkilölle!
● Keksi mielenkiintoinen hahmo, joka voi olla ihminen, eläin tai mielikuvitusolento. Mieti esimerkiksi, missä hän asuu, mitä hän näkee peilissä, mitä häneltä löytyy taskusta tai laukusta ja mitä hän tekee sunnuntaisin?
● Mieti, miksi hän on yksinäinen.
● Kirjoita keksimällesi hahmolle kannustava viesti, joka mahtuu postikorttiin. Viestin tarkoituksena on rohkaista häntä löytämään oma tapansa selvitä yksinäisyydestä. Tekstin tulee olla tiivis, ja sen maksimipituus on 800 merkkiä (myös välilyönnit lasketaan).
Vinkki opettajalle
Voitte pohjustaa tehtävää myös yhteisöllisesti koko luokan kesken. Keksikää millainen paikka voisi olla Yksinäisten kaupunki. Millaisia rakennuksia ja paikkoja siellä on, minkälaisia kasveja siellä kasvaa, millainen sää on tyypillinen, minkälaisilla kulkuneuvoilla kuljetaan? Tämän jälkeen jokainen oppilas voi keksiä oman yksinäisen hahmonsa kaupungin asukkaaksi.